czwartek, 13 stycznia 2011

Korzystaj umiejętnie z dwóch półkul.


Widzisz ten śmietnik, który posiadasz w głowie? Tyle rzeczy na głowie?   Wyrzuć to z siebie lub zachowaj taki stan umysłu który ułatwi ci naukę.

1. Stan umysłu

Wiem z własnego doświadczenia oraz znam osoby, które mają jeden główny problem z koncentracją nauki. Jest to problem prawie wszystkich osób, którzy chcą się czegoś nauczyć myśląc o niebieskich migdałach. Czytając książki np. "lektury" które są czasami trudne i nudne często jesteśmy w innym świecie. Najważniejsze właśnie w tym wszystkim jest stan umysłu, który masz w danej chwili. On wpływa na to, że nie możesz się skoncentrować. Podam ci przykład, który na pewno znasz z własnego doświadczenia. Kiedy wiesz, że jutro np. masz jakąś imprezkę na którą wiesz, że pójdziesz, myślisz o niej już kilka dni wcześniej. To jest właśnie powodem, że nie myślisz nad tym, na czym w tej chwili starasz się skupić.

  1. Do różnych zadań jest potrzebny jest Ci inny stan umysłu.

Pamiętasz swoje najlepsze przeżycia, na jakimś wyjeździe albo na jakieś imprezce? Pamiętasz jakie emocje wtedy tobą kierowały? Jak się czułeś? Pewnie niektóre przeżycia mógłbyś opisać w każdej chwili z taką dokładnością jak byś tam był.

  1. Koncentracja
Każdy kto czegoś się uczy narzeka, że nie może się skoncentrować. A czy grając w jakąś grę, czy robiąc to co lubisz, albo słuchając czegoś uważnie nie skupiasz swojej uwagi? Właśnie, wtedy koncentrujesz się na tym najlepiej jak możesz. Robisz to automatycznie. Tylko teraz pytanie jak koncentrację przełożyć na naukę.
Nasz mózg jest zbudowany z dwóch półkul, z których każda jest odpowiedzialna za coś innego.
Prawa półkula:
  1. kontroluje ruchy lewej strony ciała;
  2. odbiera bodźce sensoryczne z lewej strony ciała:
  3. przetwarza w sposób sensoryczny, bez użycia słów lub za ich pośrednictwem, informacji płynących z obrazów, dźwięków i innych doznań sensorycznych;
  4. odczytuje komunikaty pozawerbalne: mimika twarzy, tembr głosu, mowa ciała;
  5. przyswaja informacje w sposób globalny;
  6. nie ma świadomości porządku czasowego;
  7. łączy części w całość;
  8. uczenie się od całości do części;
  9. odbieranie relacji wzrokowo – przestrzennych – rysowanie trójwymiarowych przedmiotów, budowle z klocków;
  10. odbieranie emocji innych;
  11. całościowe rozumienie muzyki – umiejętność grania ze słuchu;
  12. kreatywność, pomysłowość, wyobraźnia dotycząca tego, czego jeszcze nie ma.

Lewa półkula:
  1. kontroluje ruchy prawej strony ciała;
  2. odbiera bodźce sensoryczne z prawej strony ciała;
  3. przetwarzanie informacji symbolicznych: litery, cyfry, znaki;
  4. komunikacja werbalna;
  5. zdobywanie i przyswajanie informacji krok po kroku, w sposób linearny;
  6. świadomość porządku czasowego;
  7. analizowanie, rozbijanie całości na części;
  8. uczenie się od części do całości;
  9. słabe racje wzrokowo – przestrzenne;
  10. koncentracja na słowach a nie na emocjach;
  11. analizowanie muzyki;
  12. kreatywność poprzez odwołanie się do istniejącego materiału. 


Także sam widzisz, że obie półkule są odpowiedzialne za różne ważne rzeczy. Ucząc się w szkole używasz częściej lewej półkuli gdyż wykonujesz takie zadania jak pisanie, słuchanie, czytanie i liczenie.
Także powinieneś zwrócić uwagę na to jak się uczysz. Użyć wyobraźni która później pomorze ci w odtworzeniu i przypomnieniu sobie rzeczy których się nauczyłeś. Czasami bywało tak, że gdy uczyłem się. Po prostu było to kompletnie się kuciem na pamięć na drugi dzień pisząc czy odpowiadając pewne słowa umknęły mi z pamięci i nie wiedziałem jak to połączyć no i był problem:) Natomiast gdy skojarzysz sobie coś, z czymś śmiesznym odpowiedź masz zaliczoną z pozytywnym wynikiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz